Stappentraining

Lesmethode:

De lessen worden gegeven volgens de stappenmethode van Rob Brunia / Cor van Wijgerden. In de stappenmethode leren de kinderen op een gestructureerde wijze schaken. Zij krijgen een half uur les per schaakavond. Met behulp van een werkboek wordt de lesstof geoefend (deels op de lesavond, deels thuis ca. een half uur per week). De 7 jarigen krijgen les met een opstapwerkboek.

Jaarlijks (stap 1, 2 en 3) resp. tweejaarlijks (stap 4 en 5) wordt het seizoen afgesloten met een examen, dat wordt afgenomen door een examinator van de NHSB.

De eerste drie stappen zien er als volgt uit:

Stap 1:
Het bord, de schaakstukken, aanval en slaan, de pion, verdedigen, schaak en schaak opheffen, mat, rokade, ruil en voordelige ruil, tweevoudige aanval, pat en remise, mat zetten met de dame en notatie.

Stap 2:
Activiteit van de stukken, dubbele aanval, penning, uitschakelen verdediging, de 3 gouden regels, mat in twee, dubbele aanval, matvoering met de toren, dubbele aanval, aftrekaanval, verdedigen tegen mat en de korte notatie.

Stap 3:
De opening afmaken, aftrek- en dubbelschaak, aanval op een gepend stuk, mat in twee, het vierkant, uitschakelen verdediging, verdediging tegen de dubbele aanval, remise, de opening, verdediging tegen penning, mobiliteit, sleutelvelden, gepende stukken en dreigingen.

De stappenmethode bestaat uit zes stappen.